.
Ako tražite jasne odgovore, jasne razlike između pravog i krivog, ili rješenje moralne dileme, drama Ljepotica iz Leenanea možda nije pravi izbor za vas. Jedina je dilema koja mi je u pogledu te drame ostala neriješena zašto McDonaghova drama nije dobila nagradu Tony 1998. za najbolju dramu..
Poput njegove drame Bogalj iz Inishmaana, McDonaghova Ljepotica iz Leenanea govori o pripovijedanju priče i važnosti pričanja priča i slušanja priča. I to je sve. Poput bilo koje uistinu dobre priče, priča o Mag Folan i njezinoj kćeri Maureen priča je koja utječe na slušatelja na nebrojene načine. Jedna će osoba stati na stranu majke, druga na stranu kćeri. Kako čujemo priču, ovisi o tome kako se sučeljava s našim osobnim pričama i do koje mjere možemo tolerirati vježbanje tih priča u našem unutarnjem oku, dok gledamo kako se druga priča odigrava na pozornici.
Priznajem, priča koja se odigrava, ili bolje urušava na pozornici, čudna je, ali s druge strane, takve su i mnoge naše osobne priče i istinite priče koje susrećemo svakog dana našeg života. Evo primjera! Na početku drame, Ray Dooley pripovijeda priču o svećeniku koji ima dijete s Americom. Objašnjava da je ta priča prenesena kao vijest, ali da bi za njega prava vijest bila kad bi netko lupio to dijete u glavu, ili razmišljao o tome, ili znao za neko dijete koje je zlostavljano. Ili možda to ovisi o tome jeste li ili niste bili zlostavljani. To je mračno – komična priča koja uzbuđuje duh i sjećanje na zadivljujuće načine.
Na površini, drama je o Maureen Folan, jedinstvenoj i usamljenoj ženi u ranim četrdesetim godinama, i Mag, njezinoj manipulativnoj staroj majci, koja se stalno miješa u Maureenin život i odbija dopustiti kćeri da se zaljubi, čak i kada se pruži prilika u stvarnom obliku Rayjeva brata Patoa, koji bi htio Maureen za svoju ljepoticu. McDonagh prede priču vrlo oprezno i vrlo vješto s mnogim iznenađenjima i mnogim neočekivanim obratima i zaokretima te s mnogim nagradama pažljivom slušatelju. Kad vidimo kako Mag pali pozivnicu upućenu Maureen i presreće (i uništava) poštu namijenjenu njoj, mislimo kako točno znamo što se događa, tko je kriv, i kako srediti disfunkciju obitelji. Pogrešno, ili kako bi rekla naša djeca/unuci: „Da ne bi!“.
Što više vidimo i čujemo, shvaćamo kako disfunkcija te određene obitelji nije imala nimalo jednostavna. Tko je iz tog dueta majka – kći bacio prvi kamen? Imamo li posla s majkom – tiraninom koja kinji svoju kćer usidjelicu, ili zapravo imamo posla s majkom zaštitnicom koja spašava svoju psihotičnu kćer od sloma izazvanog obmanom? Kad Maureen definira svoj san kao biti bilo gdje samo ne to i bilo gdje samo ne ovdje, što je sadržaj tih snova? Snovi izgubljene mladosti i prilika ili snovi koji imaju noćnu moru čine ponešto pastoralnom po svojoj naravi? Zašto rana na Maginoj ruci neće zacijeliti? Zašto bi Maureen provodila toliko vremena kupujući kekse koje njezina majka ne voli, samo da bi je mučila? I, upravo kad pomisle da je nešto sveto u tom kućanstvu, zašto Mag prazni svoju noćnu posudu u kuhinjski sudoper? Tko je onaj munjeni u ovoj obitelji? Možda ćete do kraja drame imati neke odgovore.
Ljepotica iz Leenanea prvoklasno je kazalište. Pogledajte tu dramu! Nemojte očekivati da će se sve posložiti na svoje mjesto. Jednostavno pustite priču da odjekuje vašom pričom i sjetite se otkopčati pojas za spašavanje prije nego završite vožnju!
David Roberts, za Theatre Reviews Limited nakon premijere Ljepotice iz Leenanea u New Yorku
Premijerna izvedba: 21. travnja 2017.