Energetska obnova zgrade
Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku

Sezona 2015./2016.

ZLOČIN NA KOZJEM OTOKU

PRODUKCIJA: Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku
AUTOR: Ugo Betti
REDATELJ: Vinko Brešan
Zločin na kozjem otoku plakat

PRODUKCIJA:

Prevoditelj: Vladimir Gerić
Dramaturginja: Željka Udovičić Pleština
Scenograf: Dragutin Broz
Kostimografkinja: Sara Lovrić Caparin
Skladatelj: Mate Matišić
Oblikovatelj svjetla: Josip Bakula
Inspicijent: Sergej Mioč
Majstor tona: Pavle Karega
Scenski radnici: Frane Celić, Živko Gulin
Šaptačica: Jelena Blažević
Mađioničarski trikovi: Casper
Izrada scenografije: "Može, može sve"
Izrada kostima: Jovica Todorović
Frizura: Miljenka Mikulandra
Šminka: Radovan Periša

IGRAJU:

Agata: SENKA BULIĆ
Silvia: FRANKA KLARIĆ
Pia: BARBARA NOLA
Angelo: JAKOV BILIĆ
Edoardo: ANĐELKO BABAČIĆ

Opis

Kozji otok realni je, ali istovremeno i mentalni prostor u koji su izopćene naše junakinje Agata, Silvija i Pia, zatočene u mrežu vlastitih noćnih mora. Poslijeratno je vrijeme, a muž, brat i otac Enrico nestao je negdje u zarobljeništvu, u logoru – žene su ostale same. Vezane njegovim odsustvom. Njihov je su-život obilježen i određen tom zajedničkom traumom. One su prestale biti vlasnice svojih pojedinačnih egzistencija, mi u predstavi samo naslućujemo da su ih nekada imale, a sada se ostvaruju i postoje tek u međusobnom suodnosu.
Te tri žene – majke, kćer i mlada usidjelice žive, dakle, na otoku osuđene vlastitom odlukom i snagom fatumskog na zajedničkog samoću. Samoću koja se prijeteći opredmećuje u ustaljenom redu poznatih stvari sve do dolaska Muškarca. On svojom penetracijom u njihov skučeni, izolirani prostor kida njihove čudne veze, narušava te potom nepovratno uništava taj dogovoreni mir i inicira divlje buđenje erosa u sve tri žene. Dolazak toga stranca pokretač je dramskoga zbivanja, ali ono ne vodi otvaranju i očekivanoj slobodi aktera situacije. Upravo suprotno, pojačava njihovu autarhičnost u borbi za stjecanje vlastitog zaboravljenog identita prokazujući nemilosrdno da se modus egzistencije svake od triju žena sada određuje u odnosu prema tom došljaku, u bespoštednoj i okrutnoj borbi za njegovu naklonost koja bi trebala vratiti zaboravljeni smisao. Ali Eros, kako to uvijek biva, priziva Thanatos. Tako volje za životom, potreba za oslobađanjem tjera u rizična ponašanja, otvara put destruktivnom te ga njih tri, nakon što su ga sve imale, na kraju unište. Doslovno. Ostave ga da se utopi u bunaru.
Već je sam naziv toga mjesta zločina – Kozji otok – obremenjen dvostrukim značenjem: s jedne strane podcrtava jalovost otoka jer koze pobrste sve što raste, a s druge strane te su životinje jedini izvor prihoda, života na otoku. Blagoslov, ali i prokletstvo. Koze toga otoka i ambivalentni osjećaji prema njima metafora su odnosa stranca Angela i tih žena.
Pred Angelovom nevinom beskrupuloznošću pucaju njihove međusobne veze, urušava se njihovo samopoštovanje, tako da je on, baš kao i otočke koze, istovremeno i đavao i spasitelj. On o sebi i govori kao o pastiru svog malog stada žena.
Prema srednjovjekovnoj predaji, koza je simbol muškarca kojim upravlja njegov libido, stoga i Angelo uvjerava te žene da će im taj „mali grijeh“ donijeti mnogo dobro. No odnosi to četvoro ljudi postaju sve složeniji, sve destruktivniji pa muškarac ne ostaje sretni pastir stada, već postaje žrtveni jarac.
Tijekom dramskog događanja osjeća se ustajalost usijanog mediteranskog zraka, atmosfere koje otežava disanje u kojoj Agata, Silvia i Pia ne rješavaju svoje moralne dileme vođene psihološkim ili fantastičnim, već samo stvarnim alternativama. Tako majka, ona koja je na zalazu života, bira radije biti ljubavnicom nego majkom. Kćer pak, u bolesnom odnosu konkurencije, isprva je djevojčica koja prezire uljeza i žali za ocem, no nakon prijelomne svađe s majkom nema drugog izbora doli raskrstiti s vlastitim djetinjstvom i postati ženom. I ona se daje došljaku, da bi ga potom pokušala ubiti. Mlada usidjelica pomalo luckasto traži svoj komadić prave stvarnosti, života s njim. I nikada im mir nije bio toliko dalek, a sloboda toliko mrtva. Njihovi su odnosi razapeti između kršćanskog misticizma i demistifikacije nagona.
Bettijev tekst pa tako i naša predstava pokazuje i prokazuje tragičnosti čovjekove sudbine koja se vuče po tim ponorima između moralnosti i amoralnosti, ljubavi i mržnje, samoće i bježanja od iste, početka i kraja, života i smrti.

Željka Udovičić Pleština

Premijerna izvedba: 14. ožujka 2016.

NAJAVLJENA PRIKAZIVANJA
Trenutačno nema najave
PRIJAŠNJA PRIKAZIVANJA

Galerija

AUTOR FOTOGRAFIJA: Ante Baranić