Energetska obnova zgrade
Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku

Sezona 2015./2016.

LAŽIVAC

PRODUKCIJA: Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku
AUTOR: Carlo Goldoni
REDATELJ: Zoran Mužić
LAŽIVAC plakat

PRODUKCIJA:

Adaptacija teksta: Marijana Nola
Scenograf: Branko Lovrić Caparin
Kostimografkinja: Sara Lovrić Caparin
Koreografkinja: Zorana Mihelčić
Glazba: Sanja Vrančić
Oblikovatelj svjetla: Josip Bakula
Inspicijent: Sergej Mioč
Majstor tona: Pavle Karega
Scenski radnici: Frane Celić, Živko Gulin
Izrada scenografije: Ivica Kalebić
Vlasuljarski radovi: Marija Bingula
Ženski krojački radovi: Jovica Todorović
Muški krojački radovi: Gordana Goleš
Izrada šešira: Darko Škrgatić
Frizura: Miljenka Mikulandra
Šminka: Rade Periša
Garderobijerke: Željana Karega, Ema Lušić, Marijana Pulić

IGRAJU:

Lovre Crnogaća (don Lorenzo Pantalone), lažljivac: JAKOV BILIĆ
Grubiša, Lovrin sluga: MATE GULIN
Frane Crnogaća, Lovrin otac, ribar i trgovac: ANĐELKO BABAČIĆ
Šjor Paško Balancana, gradski sudac: JOŠKO ŠEVO
Ružarija, Balancanina starija kći: FRANKA KLARIĆ
Lucijeta, Balancanina mlađa kći: DANIRA GOVIĆ
Veselka, sluškinja u Balancaninovoj kući: ORIANA KUNČIĆ
Tonči zvan Pegula, Balancanin pomoćnik (pisar), zaljubljen u Ružariju: RADE PERIŠA
Cvitko Fantulin, njegov prijatelj, zaljubljen u Lucijetu: IVO PERKUŠIĆ
Dona Ludovica, plemkinja iz Rima: JASMINKA ANTIĆ
Šime Parapeško, poštar: JERE SVRAČAK

Opis

Komedija Carla Goldonija “Il bugiardo” odnosno “Lažac” napisana je 1750. godine i otad je nebrojeno puta uprizorena na svjetskim pozornicama. Budući da i nakon više od 260 godina nije izgubila na svojoj aktualnosti može se reći da je “Lažac” jedna od najboljih komedija koje su ikad napisane.

Carlo Goldoni rođen je 1707. godine u Veneciji. Njegovo doba bilo je doba komedije dell’arte, koja je dotad prevladavala na talijanskim pozornicama. Svojim dramskim opusom Goldoni je nadišao srednjovjekovnu strukturu kazališta. On učvrščuje strukturu drame, nadilazi komediju maske i intrige i okreće se karakteru i običajima svojih suvremenika, posebno srednjeg građanskog sloja koji se tada formira. Za razliku od Molièrea, koji mu je bio uzor i kojemu se iskreno divio, kod Goldonija su primjetni njegov optimizam i naklonjenost likovima, naročito pučanima i građanima, koje svojim dramama želi i poučiti, a ne samo kritizirati.
Iako je komediju dell’arte podigao na jednu višu razinu, Goldonijevi likovi su ipak inspirirani njezinim arhetipovima. I u “Il bugiardu” su prisutni Pantalone, Dottore, The Innamorati (zaljubljenici) te sluge Brighella i Arlechinno međutim oni su dobili nove osobine koje su ih učinili stvarnim ljudima Goldonijevog vremena.
Šibenska verzija ove komedije stvarana je po istom principu osuvremenjivanja i adaptacije likova i fabule. Bit svake komedije je “prepoznavanje”, a da bi se ono postiglo potrebno je da likovi postanu autentični. Tako da se stari Pantalone pretvorio u Franu Crnogaću, ribara iz Mandaline, Dottore u gradskog sudca Paška Balancanu, Arlechinno i Brighella ovdje se zovu Grubiša i Dragica, a mladi venecijanski zaljubljenici postaju šibenski mladići i djevojke. Tu je lijepa Ružarija u koju je zaljubljen sramežljivi i nespretni Tonči Pegula, dok se u prgavu Lucijetu zaljubljuje pravi šibenski berekin Cvitko. U priču uvode nove anegdote i peripetije čime je zaplet dobio suvremeniju dinamiku. Komedija zabune ovdje je oporija i intenzivnija, a spletke i intrige šarmantnog i prevrtljivog mladića Lovre Crnogaće dovode do brojnih obrata i iznenađenja.
Zaplet započinje kada se Lovre Crnogaća vraća u rodni Šibenik nakon petnaest godina. Po naravi je sklon laganju, iscrpljen od svakog osjećaja odgovornosti i spreman izokrenuti čitav svijet da bi postigao svoj cilj, a to su užitak i potpuna razonoda. Već prve večeri zaljubljuje se u lijepu Ružariju međutim nailazi na niz prepreka koje mora savladati upravo svojom sposobnošću spretnog laganja. Ono na što Lovre ne računa je da će mu se na putu naći njegovi sugrađani čije su naravi lukavije i hirovitije od njegove. Likovi ove šibenske komedije nisu samo promijenili imena već i karakterne crte i temelje se na novim i drugačijim arhetipovima. Oni su postali stvarni ljudi sa stvarnim osjećajima i prepoznatljivim osobnostima, ljude koje smo nekada susretali i koje još uvijek možemo susresti u našem okruženju. Stoga se može reći da je “Il bugiardo” postao pravi i autentični šibenski “Laživac”

Marijana Nola

Premijerna izvedba: 16. prosinca 2015.

NAJAVLJENA PRIKAZIVANJA
Trenutačno nema najave
PRIJAŠNJA PRIKAZIVANJA
u
  • HNK u Šibeniku

    Galerija

    AUTOR FOTOGRAFIJA: Ante Baranić